בית-ספר טבעוני בקליפורניה

קידום הטבעונות כחלק ממערכת החינוך נחשב בדרך-כלל כמשימה לא מעשית, אבל לפחות בית-ספר אחד בארצות-הברית מוכיח שהדבר אפשרי. בית-הספר מיוז (Muse) פועל מאז שנת 2006 ליד מליבו שבקליפורניה, פרי יוזמתן של שחקנית ודוגמנית לשעבר, סוזי איימיס קמרון, ואחותה אשת החינוך, רבקה איימיס. סוזי, אם לחמישה, היא רעייתו של אחד מבמאי הקולנוע המצליחים בעולם, ג'יימס קמרון. בית-הספר החל אפוא את דרכו כמוסד זעיר של ילדי עשירים מופלגים, אך מאז הוא גדל ונפתח לאוכלוסייה מגוונת יותר, שמונה כיום כ-150 תלמידים בגילאי שנתיים עד 12.

מיוז הוא בית-ספר סביבתי. שלא כמו כמה מסדות שנקראים "סביבתיים" בזכות כמה מחוות שוליות ללימודי סביבה, במיוז מדובר בפעילות שיטתית ויומיומית בכל התחומים. למשל, רוב תצרוכת החשמל של בית-הספר מופקת מפאנלים סולריים שמוצבים בשטחו, המוסד מארגן הסעות משותפות לאותם ילדים שאינם מגיעים באוטובוס, המים ממוחזרים והפסולת מעובדת לקומפוסט. על רקע זה, נדמה מובן מאליו שבית-הספר יספק ארוחות טבעוניות לתלמידיו ולצוותו. אולם בפועל, מיוז רק התקרב לטבעונות במשך רוב שנות קיומו, ועבר לטבעונות מלאה רק בשנת הלימודים הנוכחית.

כלי מרכזי בקידום הטבעונות במיוז הוא גינת ירק שהתלמידים שותפים בעיבודה. טיפוח גינות הוא, כמובן, חלק מתוכנית הלימודים בבתי-ספר רבים, אלא שכמויות המזון הגדלות בגינות כאלה זניחות בדרך-כלל. במיוז עד לא מזמן סיפקה הגינה רק 2% מכלל תצרוכת המזון היומית בבית-הספר, ובשנה שעברה הוגדל מספר הערוגות מ-30 ל-130, והן סיפקו 7% מתצרוכת המזון היומית במוסד. בגידולים מסוימים, בית-הספר מספק את כל הדרישה המקומית ואפילו מוכר את העודפים למסעדות סמוכות.

מעבר לעיסוק היומיומי של התלמידים בהיבטים מסוימים של הטבעונות (זכויות בעלי-חיים אינן עומדות על סדר היום המוצהר במוסד) במיוז נהוגה רמה גבוהה של שיתוף ההורים בפעילויות חינוכיות הקשורות בתזונה. למשל, הם מגיעים כקהל להרצאות של כוכבים בתחום התזונה הטבעונית, שהוזמנו במיוחד למיוז. למרות זאת, לפי כתבה בגארדיאן, ההודעה על מעבר לתזונה טבעונית מלאה עוררה הורים לבטל 40% מכלל ההרשמות לשנת הלימודים הנוכחית. כלומר, בית-ספר התמוטט, כביכול. אלא שהביטולים בוטלו, או שההכרזה עוררה הורים אחרים לרשום את ילדיהם למיוז. כך או כך, מספר התלמידים שם גדול השנה יותר מאי-פעם. בינתיים, הנהלת בית-הספר מפתחת תוכנית לפעילות חינוכית לכל המשפחה בתחום זה.

לאתר בית-הספר


פורסם במקור: החברה הרב-מינית: אנשים, חיות אחרות ומה שביניהם (דף פייסבוק), 1.4.2016.

Share