חיות במעקב: מי (או מה) צופה בהן ואיך משפיעה עליהן הצפייה?

תקציר

בעשורים האחרונים השתכללו אמצעי המעקב אחרי חיות, כאשר לצפייה הישירה בחיות ולסימון גופן נוספו גורמים מתווכים, וביניהם מצלמות וידיאו, ערוצי שידור ישיר באינטרנט ותוכנות המפענחות סרטים. טכנולוגיות המעקב החדשות מחזקות את ההתייחסות המקובלת אל החיות הנצפות, ולכן הן פועלות בכיוונים מנוגדים: לעתים הן סוללות דרך להתקרבות חברתית אל החיות ולעתים הן מעצימות התנכרות מחפצנת אליהן.

מצד אחד מופנים אמצעי המעקב החדשים כלפי חיות בר כריזמטיות, ובכך הם מקרבים את הטבע הזר והרחוק שלהן אל עולמם החברתי של בני-האדם. בזכות המעקב המתמשך נהפכות חיות אלה לאינדיבידואלים מוכרים, מושא של סקרנות ואמפתיה ציבורית ושל ידע רכילותי וביוגרפי, בדומה לכוכבות אנושיות של תוכנית ריאליטי. כוכבות כאלה עשויות לזכות בהגנה מיוחדת.

גם המעקב אחר חיות שבויות ומנוצלות במתקנים חקלאיים מאפשר חידוד של האינדיבידואליות שלהן בעיני הצופים, אך בפועל יישום כזה של טכנולוגיות המעקב נדיר מאוד. כמעט שאין בנמצא אנשים המעוניינים להתבונן ברציפות בנעשה במתקנים חקלאיים, והאינטרס העיקרי במעקב מתגלגל בפענוח אוטומטי של המידע המצולם לשם זיהוי אוטומטי של בעיות בזמן אמיתי. ליישום כזה יש פוטנציאל להקל ממצוקתן של החיות השבויות, אך מאחר שהוא תורם להידוק השליטה בהן, תפקודו הממשי העיקרי הוא תרומה להרחבת ניצולן.


הרצאת אורח (23.5.2018) בקורס של ד"ר דניאל מטקלף, אדם-חיה-מכונה, המסלול לתואר שני בעיצוב תעשייתי, הטכניון.

Share