מכתב להורי נער/ה צמחוני/ת

שלום,

מכתב זה נשלח אליך בעקבות פנייתך או בעקבות בקשת בתך/בנך. זהו מכתב סטנדרטי שאנו שולחים להורים שילדיהם הפסיקו לצרוך בשר (הפכו לצמחונים) או שהפסיקו לצרוך גם ביצים ומוצרי חלב (הפכו לטבעונים) מטעמים מוסריים.

אורח-החיים הצמחוני או הטבעוני קל כשמתרגלים אליו והוא יפה לבריאות, אך המעבר להרגלי התזונה החדשים עשוי לעורר קשיי הסתגלות, לנער/ה ולמשפחה גם יחד, ואין בישראל רשות המטפלת בקשיים אלה מכל היבטיהם. אנו שמחים לחלוק אתך את מסקנות הניסיון הייחודי שרכשנו בתחום זה, בעקבות מגע עם אלפי בנות ובני נוער שפנו לצמחונות ולטבעונות משיקולים מוסריים. לפי ניסיוננו, אפשר להתגבר על קשיי ההסתגלות בעזרת שיחות משפחתיות גלויות הנערכות הרחק ככל האפשר משולחן האוכל ומוויכוחים יומיומיים. השיחות מחייבות הפגנת כבוד מצד ההורים כלפי ההחלטה המוסרית של בתם/בנם, ומטרתן היא להביא את הנער/ה להתחשבות בבני הבית ובו-בזמן ליטול אחריות לשמירה על תפריט מאוזן ובריא. לפניך עיקרי הדברים באחד-עשר סעיפים. אשמח לשוחח אתך, להקשיב להערות ולענות לשאלות.

בברכה,

… …, צוות אנונימוס

1.       שיגעון חולף?

יש המבטלים צמחונות בקרב נוער כ"אופנה" או כ"שיגעון חולף". אולם למעשה, שיעור הצמחונים והטבעונים בעולם המערבי עולה בהתמדה בדור האחרון. בבריטניה, למשל, שם נערכו סקרים רבים במיוחד, עולה כיום שיעור הצמחונים באוכלוסייה על 5%, לעומת 2% בתחילת שנות השמונים (בישראל, סקר משרד הבריאות העלה כי 8.5% מהאוכלוסייה בגילאי 64-25 צמחונית או טבעונית). צמחונות וטבעונות נפוצות יותר בקרב נוער (כפליים ויותר מאשר בקרב מבוגרים) ומגמת העלייה היציבה מלמדת שחלק משמעותי מן הנוער משמר בבגרותו את מנהגי התזונה החדשים. סביר להניח שהתפשטות הצמחונות והטבעונות תמשיך בקצב גובר, הן בגלל ההיצע הגדל של מוצרים צמחיים טעימים וזולים, הן בגלל העדויות המצטברות ליתרונות הבריאותיים של התזונה הצמחית, שהפכו את הצמחונות והטבעונות לאורח-חיים המומלץ על-ידי מיטב המומחים.

אם כן, הטענה שמדובר באופנה חולפת אינה נכונה. עדיף להתייחס לצמחונות או לטבעונות כאל שינוי יציב לעתיד הרחוק. וגם אם המשך הצמחונות של בתך/בנך אינו ודאי, כדאי להתייחס לבחירה זו במלוא הרצינות לטובת היחסים בבית סביב שולחן האוכל.

2.       תזונה צמחית: עמדת המומחים

הסמכויות בתחום הרפואה והתזונה תומכות כיום בהתלהבות בצמחונות ובטבעונות. שירותי בריאות כללית (קופת-החולים הכללית) פרסמו בספטמבר 2003 חוברת בשם "צמחונות נכונה בכללית: הנחיות לנוער צמחוני" (אפשר לקרוא אותה באתר www.miok.co.il במדור "תזונה ודיאטה"). החוברת אוהדת מאוד לצמחונות ולטבעונות כתזונה ראויה לכל גיל, כפי שכתב פרופ' אבי פורת בדברי הפתיחה: "סיכום המחקרים, או חשבון ה'עלות-תועלת', מראה שהכף נוטה לטובת הצמחונים, ובגדול". החוברת מפרטת גם סכנות הטמונות בתזונה צמחית לא מאוזנת, ומספקת המלצות לשמירה על תזונה מאוזנת. קיימים ספרים בעברית בנושא זה, ומומלצים במיוחד "ילדים עמידים" ו"לאכול כדי לחיות", שניהם מאת ד"ר ג'ואל פורמן (הוצאת "פוקוס", 2006). אם יש לך עניין ללמוד את החומר באנגלית – המבחר עשיר ביותר. אנו ממליצים לעיין ב"ניירות העמדה" – האוהדים מאוד לצמחונות ולטבעונות – של כמה מן הסמכויות המכובדות בעולם בתחום התזונה: ארגון התזונה האמריקני (ADA, ארגון התזונה הגדול בעולם) בשיתוף עם ארגון התזונאים הקנדי, וועדת הרופאים לרפואה אחראית בארה"ב (PCRM – ארגון המונה כ-5,000 רופאים ותזונאים). אפשר למצוא דו"חות אלה בכתובות האינטרנט הבאות:

www.eatright.org > Advocacy & the Profession > Resources > Position and Practice Papers > Food Choices

www.pcrm.org > Health > Vegetarian Diets

כדאי לקרוא מקורות אלה ומקורות מקצועיים אחרים ולהסיק בעצמך את המסקנות. אפשר להסתייע גם באתר הצמחונות שלנו: www.veg.co.il.

אם כן, נחוצה עבודת חיפוש ולימוד כדי לדעת היטב מהם הצרכים התזונתיים של בתך/בנך (דרישה התקפה בה במידה, אגב, כשמדובר בנוער אוכל בשר). אולם חשוב להימנע מהסתמכות על תזונאי/ת או על ספר אקראיים: לא כל התזונאים והרופאים מעודכנים במחקרים החדשים בתחום, וחלקם אף אינם בקיאים במגוון הגדול של מאכלים צמחיים שהופיע לאחרונה בשוק. במקרים רבים – הנפוצים במיוחד בקופות-החולים – התזונאים והרופאים ממליצים על תזונה הכוללת מוצרים מן החי מתוך הרגל ובהניחם מראש שהמטופלים לא יסכימו לאכול מזון צמחי בלבד. בכל מקרה, לא כדאי להסתפק בקריאת סקירות על צמחונות וטבעונות בעיתונות הפופולרית! לעתים קרובות הן מסלפות באופן בוטה את הדו"חות המדעיים, בהתאם לצרכים עיתונאיים.

3.       תזונה צמחית: יתרונות וחששות

לחשש מפני נזקים בריאותיים הכרחיים כתוצאה מצמחונות או מטבעונות אין יסוד עובדתי. במידה שמופיע נזק בריאותי בעקבות המעבר לצמחונות או לטבעונות, הוא נובע רק מהיעדר הקפדה על תפריט מאוזן ולא ממחסור מהותי שקיים לכאורה במזון צמחי. אפשר ללא קושי לקבל ממזון צמחי בלבד את כל מרכיבי המזון הדרושים (מלבד ויטמין B12, שקיים בעיקר בבשר אולם חסר גם בגופם של אוכלי בשר רבים ומומלץ לכל – טבעונים, צמחונים ואוכלי בשר – לצרכו כתוסף תזונה). תזונה צמחית אף מסייעת במניעת מחלות לב, סרטן, סוכרת ומחלות נוספות. צמחונים וטבעונים נוטים להיות בריאים יותר מאוכלי בשר. ככלל, נוער צמחוני מקפיד במיוחד על תזונה בריאה; לפי סקר אנונימוס בקרב נוער וילדים צמחונים, השיבו כמעט כולם שהם מקפידים במידה כלשהי לאכול בריא, מתוכם כשליש מקפידים על כך במידה רבה.

עם זאת, יש מקום לזהירות מפני תזונה צמחונית/טבעונית לא מאוזנת. נוער שמחרים מוצרים מן החי מטעמי מוסר עלול לראות בתזונה החדשה תמונה של התפריט הישן, שהמוצרים מן החי נמחקו מתוכה. התוצאה עלולה להיות תפריט דל מדי ורע לבריאות. הבעיה קיימת בעיקר בנוער, כי לנער/ה הממוצע/ת אין הרגלים, ידע ואף יכולת כלכלית לבחור מרכיבי מזון ראויים ולהכינם. האם הבת/הבן שלך קונה אוכל לבד? מבשל/ת לבד? אם לא, התזונה שלו/ה תלויה בך. האתגר העומד בפניך הוא לסייע לה/ו להרחיב את מגוון המזונות: על כל פריט שיצא מהתפריט, יש להכניס שני פריטים חדשים או יותר. מגוון המזונות הצמחיים הוא עצום וניתן להכניס חידושים לתפריט מן הצומח בקביעות, במשך שנים רבות.

4.       ג'אנק פוד, ירקות ותוספים

הבעיה התזונתית הבולטת בקרב נוער הפונה לצמחונות או לטבעונות מטעמי מוסר היא הסתמכות יתרה על ג'אנק פוד טבעוני, כגון צ'יפס וחטיפים שמנים או מתוקים. צריכת ג'אנק פוד מהווה כמובן בעיה באוכלוסייה כולה, והייחוד במקרה של צמחונות וטבעונות הוא הצמצום הנוסף בטווח המזונות. כאשר מסירים מתפריט הג'אנק פוד הדל את המוצרים הבשריים והחלביים ונותרים עם צי'פס ושוקולד, קיימת סכנה מוחשית של מחסור בחלבונים, בוויטמינים ובמינרלים חיוניים. הסכנה לכך גבוהה במיוחד בבתים שנהוג להתקיים בהם על מזון מהיר, ובמשפחות שאינן מסייעות לנער/ה הצמחוני/ת מבחינה תזונתית.

לאהבת ג'אנק פוד נלווית לעתים רתיעה ממזונות "בריאים" מסוימים, ובעיקר ירקות. כמו בתחומים אחרים, אין טעם להכריח – הדבר רק יחריף את העימות. המלצותינו להתמודדות עם "סרבנות ירקות": לנסות ירקות חדשים, סלטים מעניינים, צירופים חדשים של ירקות עם מאכלים אהובים ותבשילים חדשים שבהם עברו הירקות עיבוד ניכר, להציע ירקות כחטיפים וכמרכיבים בשייקים ובמיצים, ואולי החשוב מכל – לערב את הנער/ה בהכנת האוכל, בניסיון לשנות מן היסוד את דימוי המוצרים השנואים.

אם הניסיונות להיפטר מהג'אנק פוד ולאמץ תפריט מגוון ועשיר בערכים תזונתיים אינם עולים יפה, כדאי להתייעץ עם תזונאי/ת לגבי תוספי ויטמינים, חומצות אמינו וכדומה, ורצוי להקדים לייעוץ בדיקות רפואיות. בכל מקרה, מומלץ ליטול ויטמין B12.

5.       הרזיה והשמנה

אחת מן התופעות שנקשרות בשיח הציבורי לצמחונות בנוער, בסיוע עיתונאים חובבי סנסציות, היא אנורקסיה נוירוזה. לאנונימוס כמעט שלא מגיע נוער עם הפרעות אכילה כאלה. ככל הנראה, התופעה קיימת בנוער שפונה לצמחונות כשיטה להרזיה, אך גם תופעה זו אינה מוכרת באנונימוס. אם בתך/בנך הביע/ה עניין בצמחונות כשיטת הרזיה או מרבה להתעסק בערכים קלוריים של מזון, כדאי לפקוח עין. אך אם מדובר במניעים מוסריים, נראה שאין מקום לחשש. יש להזכיר שנוער שעבר לצמחונות או לטבעונות עלול לרזות כתוצאה מצמצום התפריט. אם הנער/ה ממשיך/ה לאכול עם המשפחה לפי התפריט הישן מלבד המנה העיקרית, הבלתי צמחית, קיימת סכנת הרזיה, ויותר מכך – סכנת מחסור במרכיבים חיוניים. הנער/ה זקוק/ה אפוא לעזרה במציאת תחליפים למנות העיקריות.

המעבר לתזונה טבעונית עשוי לעודד השמנה דווקא, אם מחליפים מוצרי חלב דלי קלוריות במוצרים כגון גבינות טופו שמנות, חומוס, טחינה וחמאת בוטנים. הפתרון – כמו בכל שיטת תזונה אחרת –  הוא דיאטה המשולבת במאמץ להרחיב את מגוון המזונות הדיאטטיים המוכרים, תוך מתן עדיפות לאכילת יותר ירקות ופירות טריים.

6.       ערכים וכבוד

הצמחונות והטבעונות שבהן אנו עוסקים נובעות משיקולים מוסריים: הנער/ה בחר/ה להימנע מגרימת פגיעה בבעלי-חיים מתוך הבנה שצריכת מוצרים מן החי מממנת פגיעה כזו, ומתוך התנגדות ערכית לפגיעה. גישה זו מעוררת לעתים חיכוכים בבית. הורים מסוימים חשים שילדיהם אינם מכבדים את ערכיהם ואת מנהגיהם. אולם למעשה, נער/ה שבוחר/ת לוותר על הרגלים והעדפות של טעם משיקולים מוסריים, ודאי עושה זאת בהשראת רגישות ואחריות כלפי הזולת שמקורם בחינוך מהבית. כמובן, בהיעדר שגרת חיים מבוססת, לבני נוער קל יותר מאשר למבוגרים לשנות הרגלי תזונה.

אם זיהית בצמחונות/טבעונות גם מרדנות לשמה, ייתכן שדווקא מעורבות ותמיכה ימתנו זאת. לפי ניסיוננו, נערות ונערים ממעטים להתעמת על רקע זה כאשר הוריהם מפגינים עניין, ידע ונכונות להשקיע בנושאים הקשורים בצמחונות או בטבעונות ובזכויות בעלי-חיים.

7.       חידוש בבית

בבית שאיננו צמחוני או טבעוני, היוזמה החדשה מהווה כמובן שינוי משמעותי, גם אם ההשראה הערכית מקורה בבית. כדאי לזכור שהנימוקים לשינוי אינם רעיונות מקוריים של בתך/בנך. השלב המכריע במעבר לצמחונות ולטבעונות מתרחש אצל רוב האנשים, צעירים כמבוגרים, בעקבות החשיפה לעובדות על גורלם הקשה של בעלי-חיים בחקלאות התעשייתית. אנונימוס היא מקור המידע העיקרי בעברית לעובדות אלה. המידע שמפיצה העמותהה מבוסס על ספרות חקלאית מקצועית מהארץ ומחו"ל, על ספרות מדעית בתחום של רווחת בעלי-חיים (תחום מדעי מפותח באירופה, בקנדה ובאוסטרליה אך לא בישראל) וכן על תצפיות ישירות ומתועדות במתקנים חקלאיים בישראל. פרסומי העמותה כוללים רשימות של המקורות למידע. כדאי לעיין בפרסומים אלה ובמקורותיהם.

צמחונים וטבעונים חדשים חשים לעתים קרובות צורך להעביר לזולתם – ובעיקר לאנשים הקרובים אליהם ביותר – את המידע החדש שלמדו על מצבם של בעלי-החיים בתעשיות המזון. תחושה זו נוטה להיות תובענית, מבחינה רגשית, ובמיוחד לנוער. עיון עצמאי של ההורים בחומר עשוי להקל על הנער/ה במידה ניכרת. מעבר לכך, אם יש בבית ויכוחים על העובדות, הם עשויים להיפסק לאחר שתפנה/י לגורם חיצוני, הן כמקור למידע והן ככתובת לדברי ביקורת.

הטיעונים לטובת צמחונות וטבעונות כוללים חידושים רעיוניים מעבר לחידושים העובדתיים. אנו שבים וממליצים לעיין ללא תיווך בפרסומים שלנו ולהקל בכך מוויכוחים אפשריים בבית. חשוב לציין שמדובר בערכים שכבר נכנסו לקונצנזוס במדינות רבות – דרך מערכות החוק והמשפט. אין כמובן חוקים המחייבים צמחונות, אך באיחוד האירופי, למשל, אסרו להשתמש בשיטות מסוימות לטיפול בעגלים, בחזירות ובתרנגולות בתעשיית הביצים, וכן בשיטות שחיטה והובלה מסוימות של בעלי-חיים. בישראל מצויה החקיקה בשלבים ראשוניים יותר, על בסיס חוק צער בעלי-חיים (1994). אולם האיסור הממשלתי על פיטום עופות מים, בעקבות פסק-הדין של בג"ץ (אוגוסט 2003) שקבע כי פיטום האווזים מנוגד לחוק, מלמד על כניסת המגמה החדשה לקונצנזוס גם בישראל.

8.       עימותים סביב שולחן האוכל

אחת מן הבעיות המטרידות ביותר, העולות לעתים בעקבות מעבר של נוער לצמחונות/טבעונות, היא תביעה מן ההורים (וכן מהאחים ומהאחיות) לאמץ הרגלי תזונה דומים. במהלך שנות פעילותנו נתקלנו במקרים של הטחת ביקורת יום-יומית קשה בהורים ובהפיכת הארוחות לזירת עימותים. אנו מפיצים חומרי הסברה לנוער ומדי פעם מקיימים סדנאות במטרה למתן התנהגות זו.

מצד אחר, לא פעם ההורים הם שלוחצים: מכריחים לאכול מוצרים מסוימים, מכניסים אותם בהיחבא למזון, מקנטרים ומקשים על הבת/הבן בדרכים אחרות. צמחונים נוטים לפתח רתיעה רגשית עזה מפני בשר, ובכך הם חשופים יותר מאוכלי הבשר למעמסה רגשית בארוחות ובוויכוחים סביבן. בתך/בנך, שתלוי/ה בך רגשית וכלכלית, נמצא/ת בהכרח בעמדת חולשה וחשש מפני כפייה. מצב זה מחייב התחשבות מיוחדת.

ההמלצה שלנו להורים דומה להמלצתנו לנוער: לגבש יחד הסכם על מנהגי התזונה בבית. כדאי לבחור יחד זמן נינוח, הרחק משולחן האוכל או מארוחה השנויה במחלוקת, ולקיים שיחה בנושא בפורום המשפחתי המתאים – אולי בנוכחות כל בני הבית. מטרת השיחה היא להביא לוויתורים משני הצדדים. חשוב במיוחד לוותר על הניסיונות לכפות את הרגלי התזונה שלכם זה על זה. אמנם בני הנוער נתונים ברשות ההורים, אך הניסיון לכפות עליהם לאכול מוצרים מסוימים בניגוד לעקרונותיהם אינו הוגן ואינו נוטה להצליח. ייתכן שההורים יתבקשו לוויתורים נוספים: להקצות מדפים במקרר ובמקפיא למוצרים מן הצומח בלבד, להימנע מהכנסת מוצרים מן החי לתבשילים מסוימים בארוחות משפחתיות, וכדומה. מן הצד השני, על בתך/בנך להבין ששאר בני הבית רשאים לקבוע לעצמם את התפריט, ולהסכים לכך גם במקרה שהם החליטו להמשיך לאכול מוצרים מן החי. הסכם כזה עשוי למנוע ויכוחים ספונטניים בעת הארוחות.

מעבר להסכם וללא התחייבות, כדאי להפגין מאמץ מיוחד בשני תחומים: לגלות עניין במידע ובשיקולים שהביאו את בתך/בנך לשינוי הרגלי התזונה; ולהכין לנער/ה מזונות צמחיים אהובים. לפי עדויות של נערות ונערים, מאמצים כאלה נוגעים ללב ומהווים מקור של משיכה לארוחות המשפחתיות.

9.       בידוד חברתי

יש הורים המביעים חשש שהצמחונות או הטבעונות תבודד את בתם/בנם מבחינה חברתית. להערכתנו, חשש זה מוגזם בדרך-כלל ואולי נובע מכך שבדור ההורים צמחונות וטבעונות מקובלות פחות מאשר בדור הילדים. גם במקרה שהנער/ה משקיע/ה מאמץ רב בניסיון לשכנע חברות וחברים להפוך לצמחונים או לטבעונים עשויים להיות לכך יתרונות חברתיים דווקא, אם המאמצים זוכים לשיתוף-פעולה.

בעיות ממשיות צפויות במקרה של ניתוק קשרים קרובים בגלל חילוקי-דעות על רקע זכויות בעלי-חיים והרגלי תזונה. אולם בניגוד למצב במשפחה, לרוב אפשר לקיים קשר חברי מבלי לאכול יחד, ואז הפתרונות קלים יותר. בכל מקרה, כדאי להימנע מהפעלת לחץ לשוב לאכול מוצרים מן החי כדי לפתור בעיות חברתיות. בני נוער מעידים שלחץ כזה נתפס בעיניהם כ"ניצול הזדמנות" או "הפגנת כוח", מתוך חוסר כבוד לבחירתם המוסרית. אם הנער/ה בחר/ה לשלם מחיר חברתי מסוים עבור עמדה מוסרית, תמיכת ההורים בבחירה המצפונית עשויה לסייע מול תחושת הבידוד החברתי.

במקרה שאין צמחונים או טבעונים בסביבת בתך/בנך, יש חשיבות להיכרות עם אנשים כאלה. לא קל לחיות בתחושה שאת/ה האדם היחיד בעולם שאכפת לו מבעלי-החיים. דרך ארגונים לזכויות בעלי-חיים, כגון אנונימוס, אפשר ליצור קשר עם צמחונים וטבעונים – ולחוש כחלק מקהילה גדולה. כהורה, תוכל/י לסייע ביצירת הקשר.

10.   חרדות

יש המתלוננים על חרדה בעקבות חשיפה להסברים על הפגיעה בבעלי-חיים בחקלאות ולתמונות תיעודיות בנושא. אילו היה מדובר בתגובה רגשית מיידית למידע קשה, אפשר היה להתגבר על החרדה בקלות על-ידי הימנעות מחשיפה למידע. אולם לעתים קרובות המצב מורכב יותר. לפי עדויות של בני נוער, חלק ניכר מן הזעזוע נובע מהתחושה ש"הסתירו ממני את העובדות" וש"אני בעצם גורם/ת לזה"; לכן דווקא נוער רגיש מתעקש ללמוד על הפגיעה בחיות. נראה שהתגובות הרגשיות הקשות ביותר נובעות מן התחושה שהזוועות ממשיכות להתרחש "בלי שאני יכול/ה לעשות משהו לעצור אותן". תחושת חוסר-האונים חמורה יותר כאשר חשים כי לאיש לא אכפת.

במקרים כאלה כדאי לבקש מהנער/ה להימנע לזמן-מה מצפייה בתמונות ובסרטים קשים, אולם לא די בכך. כדאי ליזום שיחה שתכליתה לברר יחד מה אפשר לעשות כדי לסייע במשהו לחיות. האתגר הוא להגיע להכרה שגם בגיל צעיר מאוד איננו חסרי-אונים ועומדים לרשותנו אמצעים להביא לשינוי. מניסיוננו, בני נוער תורמים רבות להגנה על בעלי-חיים. רבים מהם ביצעו את הפעילות הציבורית הראשונה שלהם בתחום זה ולמדו שאפשר – וכיצד אפשר – להשפיע על מהלך הדברים במדינה דמוקרטית. עלייה בתחושת הביטחון העצמי היא תוצאה מוכרת של תהליך זה.

11.   ניהול ענייני המזון בבית

אחת מהמלצותינו לנוער צמחוני וטבעוני היא להימנע ככל האפשר מלגרום להורים להשקיע זמן רב  ומאמץ גדול בהכנת האוכל, בהשוואה להרגלים מהתקופה שלפני השינוי. כדאי להבהיר לבתך/בנך: מעבר של אחד מבני הבית לצמחונות או לטבעונות דורש פיצול מסוים בקניות ובהכנת הארוחות, ואין זה מוצדק שנטל העבודה ייפול על ההורים. בשיחה שנערכת ברוח טובה, במנותק מכל משימה מיידית הקשורה בהכנת האוכל, כדאי להגיע להסכמה על השקעה מוגברת מצד הבת/הבן בקניות ובהכנת החלק הצמחי של הארוחות: רוצה לקחת אחריות מוסרית על התפריט שלך? המחיר הוא יותר אחריות בעבודות המטבח!

הסכמה חשובה עוד יותר דרושה בעניין האחריות על תפריט מאוזן. כשהנער/ה מבין/ה על מה ויתרו בני הבית בעקבות השינוי, קל לו/ה יותר להסכים לתנאים הקשורים בבריאות, כגון: התנסות קבועה באכילת מזונות חדשים (כולל מזונות שאינם מושכים אותו/ה כעת), גיבוש תפריט מאוזן, ויתור על פריטי ג'אנק פוד אהובים, ובמקרים מיוחדים – כאשר התזונה אינה מספקת למרות המאמצים – בדיקות רפואיות ונטילת תוספי מזון.


מכתב זה מופיע כאן בגרסתו המאוחרת ביותר שערכתי, בתאריך 29.4.2008. את הגרסה המוקדמת ביותר של המכתב פרסמתי בהמשכים בזכויות בעלי-חיים השבוע 127-125, 5.12.2003-21.11.2003. את פורמט השבועון המקורי עיבדתי למכתב שנציג/ת הצוות האחראי לכך באנונימוס חתם/ה עליו. המכתב נשלח להורים.

Share