עור מעובד בגוף החי

גל נוסף של גשם והתקררות מעודד קניית נעליים, מגפיים ומעילים, וזו סיבה טובה לבחון מחדש את תעשיית העור. המאמר הבולט בעברית בתחום זה התפרסם באוקטובר 2001 ב'זכויות בעלי-חיים השבוע' על בסיס מקורות שפרסמו ארגוני זכויות בעלי-חיים בחו"ל, בתוספת עדכונים מאוחרים יותר מחקירות סמויות במשחטות. לקריאת המאמר.

אין זה מקרה, שהמידע על תעשיית העור מקורו דווקא בארגונים להגנה על חיות. רוב תעשיית העור אינה עצמאית אלא נספחת לתעשיות הבשר והחלב, ולכן אין חקיקה מיוחדת בתחום זה וגם לא מחקר מדעי מיוחד על פגיעה ברווחת החיות בתעשיית העור. המקורות הכתובים העשירים ביותר במידע על התעשייה הם אפוא פטנטים (לעתים קרובות, בקשות לפטנטים ופטנטים רשומים הם המקורות הכתובים המפורטים ביותר על טכנולוגיות חקלאיות). נביא כאן מידע מתוך פטנט אחד, "שיטה להסרת שיער מחיות," שרשמה ב-1992 חברת הבשר האמריקנית הענקית, מונפורט.

הממציאים מפרטים בעיה נפוצה בייצור עור של בקר וחזירים: "חיות נכנסות למפעל השחיטה לבשר עם חומרים זרים שונים על שיערן, ובכלל זה דם, לכלוך, זבל, בוץ, וחומר צמחי. שיערה של החיה מזוהם גם במיקרואורגניזמים רבים, שחלקם מסוכנים לבני-אדם. רוב החיידקים שנוכחים במתקן לשחיטה ולעיבוד בשר נישאים על שיערן של החיות שעתידות להישחט. תוך כדי תהליך השחיטה, מיקרואורגניזמים אלה באים במגע עם הבשר ומוצרי-לוואי אחרים שלו, ובכך מזהמים מוצרים אלה." (עמ' 1)

חברת הבשר מציעה פתרון הגיוני לבעיה: הסרת שיערן של החיות מעורן לפני השחיטה. לשם כך, צריך קודם כל לשתק את החיה כך שלא תוכל לזוז: "פגיעה במוח הקטן של החיה אפשר להשיג, למשל, על-ידי שימוש במתקן אקדח הימום, ששולח מסמר דרך גולגולת החיה [… או] על-ידי כך שגורמים לחיות לשאוף גזים משתקים, על-ידי העברת זרם חשמלי בראש החיה או בעמוד השדרה שלה, הזרקת תרופות משתקות לחיה או על-ידי חבטה בראשה במכשיר כבד. עדיף להימנע מפציעת המוח המוארך כדי למנוע הפסקה של תגובות השריר הלא-רצוניות של החיה, ובפרט תפקודו של לב החיה [שגורם דימום מהיר עם שיסוף הגרון]." (עמ' 7)

הממציאים ממליצים לשפוך על החיה את החומר להסרת שיער לפני כל חיתוך נוסף בגופה. החומר שעליו הם ממליצים הוא סודיום סולפיד, כימיקל צורב ביותר כשהוא בא במגע עם העור עצמו, וכמובן עם העיניים או כשהוא נשאף בטעות. מכיוון שהשיטה מסתמכת על הימום חלקי ומדויק בתנאי העבודה הלוחצים במשחטה, קשה להימנע מכך שהחומר הצורב יפגע בחלק מהחיות בעודן בהכרה.

מדובר אפוא בשיטה לעיבוד ראשוני של העור בגוף החי. הגוף החי מטופל כאילו הוא שלב בעיבוד מוצרים — בשר ועור — ותו לא.

מקור

Rod A. Bowling and Robert P. Clayton, US Patent US5149295A, granted 22 September 1992.


פורסם במקור: החברה הרב-מינית: אנשים, חיות אחרות ומה שביניהם (דף פייסבוק), 8.1.2016.

Share