טסיות בעיר – המופע הגדול

טסית הבתים היא מין של סנונית שאינו שכיח בישראל, ויבנה נמצאת כמעט בקצה הדרומי של אזור התפוצה העולמי שלו. בנייתה של השכונה הסמוכה לנחל יבנה הסתיימה לפני כעשור בלבד, וכבר היא הספיקה להיהפך למוקד משיכה מפתיע עבור הציפורים החינניות האלה. הטסיות הן ציפורים חברותיות במיוחד המקננות במושבות. קיניהן, בצורת רבע עד חצי כדור, בנויים מכדוריות בוץ קטנות שהטסיות מדביקות בעמל רב למפגשי קיר/תקרה מוצלים. לא כל התושבים מבינים מה הם קישוטי הבוץ שצצו בבניין המגורים שלהם, ויש המסתייגים מהתוספת המשונה או ממעט הבוץ והלשלשת שנושרים ממנה. כדאי לשוחח עם התושבים שזכו בשכנים המעופפים האלה, וגם אם האישיות והיופי של הציפורים אינם מדברים אליהם, אין אדם שלא ישמח לחיות בין שכנים המחסלים ממש ליד חלונו אלפי חרקים מעופפים ביום, לרבות יתושים.

רוב עונת הקינון כבר מאחורינו, ובשבועיים האחרונים בקירוב רוב הטסיות מתפזרות במשך היום, והן חוזרות ומתקבצות יחד בתוך העיר לפני פרישתן ללינה. ריכוז הטרום-לינה של הטסיות מרשים להפליא, ואם יש לך עניין כללי בתיירות טבע, אפילו ללא התעניינות מיוחדת בציפורים, כדאי להגיע ממרחקים במיוחד. אתמול (4 ביולי) ספרתי 112 טסיות, רבות מהן צעירות, כלומר ילידות האביב הזה ביבנה. הטסיות נעמדות על כבלים מעל לאנשים המשחקים במגרש שמתחתן, וקל לצפות בהן גם ללא משקפת (אך אל תתקרבו יותר מדי! לא להטריד אותן!). במשך כשעה, החוטים והאוויר מלאים בטסיות, תמיד קרובות מאוד זו לזו, מפטפטות-מטרטרות ללא הרף ומחלקות את זמנן בין ציד חרקים לטיפוח נוצותיהן. לעתים מתרוממות כל הטסיות בבת אחת, ככל הנראה בבהלה מגורם הסמוי מן העין האנושית, לעתים יורדות כמה מהן לקרקע, ולקראת פרישה הן עורכות ציד חרקים נמרץ ליד חלונות הבניינים. כשהן מתחילות להיעלם, האוויר מתמלא בסנוניות הרפתות – ציפורים הנוטות להצטופף יחד מעט פחות מהטסיות, ומצטיינות עוד יותר מהן באקרובטיקה. את המופע אתמול סיימה מתקפת בזק מבהילה של בז עצים; ציפור מהירה עד כדי כך שהיא מסוגלת לתפוס סנונית במעופה. בזי העצים היו מצויים לפני כמה עשורים, וכיום הם נדירים למדי; אם אחד מהם טורח להגיע לריכוז הטרום-לינה של הטסיות והסנוניות באמצע העיר, כדאי לקבל את ההמלצה שלו.

בואו לראות, ובבקשה: לשמור מרחק (מדובר בציפורים קטנות מדי לצילום בטלפון…), לא לצעוק ולא לנופף בידיים. תנו לטסיות להרגיש בנוח, ממילא חלקן יגיעו כמעט עד אליכם. ואל תתביישו לשמש כפרקליטים של הטסיות בפני אחרים!

אריאל צבל, טסיות ביבנה, 4 ביולי 2020, יוטיוב, 02:30 דקות.

________________________________________________________________________

פורסם במקור: טסיות בעיר – המופע הגדול, משפחה על ארבע (יבנה), פייסבוק, 5.7.2020. הסרטון בגרסה מתוקנת: טסיות ביבנה, 4 ביולי 2020, Ariel Tsovel (ערוץ יוטיוב), 23.10.2020.

Share