חילופי עונות עם זהות אישית

מתקפת החום והיובש שהחלה ב-1 בפברואר 2021 הביאה צופי טבע רבים להכריז בימים הבאים על חילופי העונות. גם ביבנה הייתי עד לכמה סימנים ציפוריים לפלישתו של האביב לחורף: ירקון ראשון שר (1 בפברואר), תור צווארון במפגן תעופה טריטוריאלי ראשון (2 בפברואר); וסיס חומות ראשון (3 בפברואר). כדי לעמוד היטב על חילופי העונות יש צורך בהיכרות אינטימית עם העונה היוצאת, לקראת היכרות קרובה לא פחות עם העונה הנכנסת. כך ניסיתי לעשות במשך שנים, והסיפור הטוב ביותר שאני יכול לספר על חילופי העונות שמור לסתיו האחרון.

ביבנה, התגלמותו של קיץ 2020 הייתה בז עצים שהתמקם במרחק צלילה קצרה ממושבת הקינון והלינה של הסנוניות והטסיות. הבז התגלה לעיניי לראשונה ב-15 ביולי, כשהופיע בדמדומי הערב על אחד הבניינים. הבניין הזה עמד ריק מבזים כבר באמצע האביב, לאחר שהבז הנודד שנהג להעביר שם את לילות החורף שלו קם ונדד. כשבז העצים הופיע על אותו בניין, הוא נעמד במקום בולט יותר מכל ציפור שראיתי שם. בהמשך הקיץ נהג בז העצים להגיע בדמדומים מכיוון השדות ולנחות על אחת משתי נקודות בולטות במיוחד של מבצרו. במקרים אחדים הוא יצא להתקפות כושלות בסביבה, אך בדרך-כלל הסתפק בכעשר דקות של תצפית ואז עזב את מקומו ההתקפי וצעד לאורך המעקה עד שכמעט נצמד לקיר, שם נשאר לישון. לא פעם הספקתי לראותו באותו מקום בבוקר, רגע לפני שהמריא. במשך העונה בילה מלך הכריזמה הקיצית בבדידות מזהרת באתר הלינה שלו, מלבד ארבעה מקרים של ביקור בז עצים שני בסביבה. במקרה אחד (20 באוגוסט) סנוניות האזור התבדרו כצופות קרובות של "יאללה מכות!" כששני הבזים התווכחו ביניהם במהירות באוויר. אך בדרך-כלל לא ראינו, הסנוניות ואני, שום דבר מלבד התנמנמות בזית לקראת לילה חמים, גבוה מעל העיר.

ב-9 בספטמבר הופיע הבז השני לאחד מביקוריו הנדירים, לא רחוק מאתר הלינה של הבז המקומי. השניים דאו יחד במרחק מטרים אחדים זה מזה, ואז עפו כל אחד לדרכו. זה היה הביקור האחרון של בז העצים באתר הלינה הקיצי שלו, כי למחרת הגיע החורף העירה. כך כתבתי ביומן התצפיות שלי ב-10 בספטמבר: "בז נודד 2 יחד הופיעו ב-19:06 בתעופה יחד מעל דרום יבנה, הקיפו את בניין […] ושוטטו יחד בין בניינים נוספים, במרחק מטרים אחדים זה מזה. אחד מהם לפחות השמיע כמה קריאות חלשות. מדי פעם הגבירו מהירות. עוררו התגודדות קטנה של סנוניות, אך הבזים עפו הרבה יותר מהר מהסנוניות ולכן לא ברור אם הסנוניות שמרו מרחק. לאחר כ-2 דקות של תעופה משותפת, שני הבזים עפו לבניין […]; אחד מהם כיוון ממרחק את תעופתו לעבר החלון הקבוע שלו מהשנה שעברה, נחת שם ונשאר לישון. הבז השני הסתובב מעט ליד הבניין, הנמיך ונעלם מעיניי. זוהי התצפית הראשונה שלי בבז נודד ביבנה מאז 29.4, ולפי המיקום המדויק אני משער שמדובר באותו פרט מהשנה שעברה (וחשוב לציין שמעולם לא ראיתי את בז העצים על החלון של הבז הנודד). הבז הנודד הזה נעדר אפוא 134 ימים."

מאותו יום ואילך חזר הבניין כולו לרשותו של מלך החורף, הבז הנודד – ענק מתת-המין F. p. peregrinus. אמנם השנה הביריון המקומי לא העביר שם את כל החורף אלא נראה לאחרונה ב-16 באוקטובר. ובז העצים? קרוב לוודאי שהוא לא עזב את העיר אלא רק פינה את דירת היוקרה שלו. בהמשך ספטמבר ראיתי לא פעם בז עצים מתנפל על דורסים גדולים שעברו בנדידתם מעל העיר, וב-29 בספטמבר מצא בז עצים דירת יוקרה חדשה בבניין פנוי מבזים נודדים, שם לן מדי פעם עד 18 באוקטובר.

תצפיות שיטתיות נוטות לערער את ההבחנה החדה בין תופעות שונות, וכך מתלכלך גם המעבר הנקי בין קיץ לחורף. אז המקייץ לא באמת עזב, והחורף לא באמת נשאר לחרוף; אך מורכבות האירועים אינה גורעת דבר מהדרמטיות של טקס המעבר בין קיץ לחורף, כשנציג הקיץ הגיע עם הפמליה שלו לביקור אחרון במקום הכי מוצלח בעיר – והעביר את השרביט לנציג החורף המלווה בפמליה משלו.

אנחנו נוטים לסמן לעצמנו את חילופי העונות בסימנים כוללניים או באירועים מתחום הטבע הדומם, ואפילו צפרים מסמנים את חילופי העונות בהיעלמות ובהופעה של ציפורים אנונימיות. התופעות הכלליות, הכמעט-מופשטות, נהפכות למעניינות ומובנות הרבה יותר כשמכירים באופן אישי חיות בר מסוימות שהשינויים הגדולים בחייהן מוכתבים על-ידי חילופי העונות. עבור הצופה המסור בחלון אנונימי אחד, בז העצים והבז הנודד מיבנה הם מכרים אישיים, והודות לכך הם גם יכלו להיהפך להתגלמות מוחשית של הקיץ והחורף המתחלפים ביניהם.


פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 11.2.2021.

Share