אדום-חזה בהופעת אורח חד-פעמית


אדומי-חזה משני הזוויגים (כלומר זכרים ונקבות) ידועים כזמרים של חורף ושל לילה, אך לא היכרתי את התופעה הזו מקרוב עד שעברתי לגור בדירה הנוכחית ביבנה. בתחילת ההיכרות עם השירה הלילית הגבתי באיפוק, ורק לאחר כמה שבועות, ב-11.2.2019, רשמתי בקיצור: "אדום-חזה 1 שר בעוצמה רבה לפנות בוקר, ב-04:20 בקירוב, בכל בוקר. השירה נמשכת כ-20 דקות ומסתיימת הרבה לפני הזריחה." הזנחת התיעוד משקפת עצלות חורפית: כדי לשמוע היטב את השירה הלילית הייתי צריך לפתוח חלון דרום-מערבי באמצע החורף בשעות הקרות ביותר. אך מסתבר שלאחר שעושים זאת פעם אחת אי אפשר להפסיק. העוצמה, היצירתיות, עושר הצלילים והגיוון בלחנים – עמידה ליד החלון במעיל או בשמיכה היא מחיר נמוך לכרטיס.

בחורף הראשון לא ענה לזמר השכן שלי שום אדום-חזה. הוא נשאר בסביבה עד 6.3.2019 לפחות והשמיע קונצרט לילה אחר לילה, אם כי במשך תקופות קצרות בלבד. ציפיתי לתופעה דומה בחורף הבא, אך זמן קצר לאחר שהופיע אדום-החזה המבשר, ב-2.11.2019, התגלתה תמונה שונה. עד 17.3.2020 חרפו בטווח השמיעה שלי אדומי-חזה רבים יותר – ארבעה לפחות. מדי פעם הם שרו, אך אף אחד מהם לא הפגין יכולות דומות לאלה של הזמר מהחורף הראשון.

בחורף הנוכחי שמעתי אדום-חזה ראשון מתקתק ב-9.11.2020. מאז נשמעו קולות התקתוק שלו כמעט מדי יום בעת הדמדומים, ולעתים תקתק גם פרט נוסף. ואולם כמו רוב אדומי-החזה שחרפו במקומות שגרתי בהם בעבר, זמרה לא עניינה אותם מעבר להברה שירית פה ושם.

והנה אתמול, 30 בדצמבר, ב-05:25 לפנות בוקר (חושך גמור, 71 דקות לפני הזריחה) נפתחה ללא הקדמות שירה אדירה מכיוון הגן הסמוך לביתי, ובמשך 21 דקות, כמעט ברציפות, אדום-חזה מיומן ויצירתי להפליא נתן קונצרט מושלם. ככל שאני מסוגל להבחין באוזניי הכבדות, הוא כמעט שלא חזר על אותם צלילים, בטח שלא בקטעים סמוכים.

הלילה כבר השארתי חלון פתוח – והפעם מול שתיקה מוחלטת. אז מדובר בהופעת אורח חד-פעמית בסוף דצמבר, כשכל אדומי-החזה כבר היו אמורים מזמן להתמקם בנחלתם? ודווקא ביקור כזה כולל שירה ממושכת? מוזר. במשך כל העונה הזו לא שמעתי אף אדום-חזה בגן שהזמר בחר להתמקם בו. אני גם יודע בוודאות שהזמר איננו הפרט החורף בקביעות ליד צדו האחר של הבניין, כי השכן הקבוע הפגין נוכחות בעת ההופעה אתמול בקולות תקתוק נוקשים בלי הברת שירה אחת: "השירה בצד השני של הבניין זה לא אני".
(למי שאין שכנים כישרוניים כאלה, הנה הקלטות של אדומי-חזה שרים.


פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 31.12.2020.

Share