איך הזבל שמשאירים בחוץ מפריע לעורבים לישון?

תוכנית הלימודים לילדים "חיות איתנו" כוללת איור מרכזי המשמש כמפתח לשיעורים השונים. הקישור לשיעור 4 בנושא "איך חיות יוצרות קשר?" מבוסס על איור של זוג עורבים אפורים הצורחים על תן שעובר בחורשת הקינון שלהם. בשנה שעברה עבדתי בפיתוח "חיות איתנו" כאחד מנציגי מכון אדם וחיה, בעבודה משותפת עם מטח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית). יצרנו תוכנית מבוא למדע רווחת בעלי-החיים עבור ילדי כיתות ב'-ג', במסגרת שיעורי מדעים (התוכנית גם פתוחה לקהל הרחב). כשהגענו לנושא יצירת קשר בין חיות, נזקקנו לאיור שייצג היטב את הנושא הזה וימחיש שתקשורת מתקיימת לא רק בין חיות מאותו מין אלא גם בין חיות ממינים שונים. רצינו גם שלא להתרחק לחיות "אקזוטיות" אלא להתייחס לתופעה שילדים בישראל יכולים לראות ליד הבית. על רקע חוויות טריות ביבנה, הצעתי תיאור של מפגש בין עורבים לתן, וכך נולד האיור הזה כייצוג של תקשורת בין-מינית.

תנים חיים סביב יבנה, ובכל לילה אפשר לשמוע את היללות היפות שלהם מחוץ לעיר. אף-על-פי שכמה נתיבים משמשים תנים לשם כניסה העירה, התנים אינם מרבים לשהות בשטח הבנוי. באפריל 2021 החלה תקופה של יללות גם בלב העיר, עדות לכך שתנים אחדים מוצאים עניין רב בין הבניינים. היללות נשמעו בעוצמה עד כדי כך שבתחילת מאי פרסמה העירייה הודעה הקוראת לתושבים להימנע מהאכלה מכוונת ולא-מכוונת של תנים.

את המקרה הראשון של מפגש תן-עורב בלב יבנה איתרתי ב-21.4.2021 בשלוש לפנות בוקר. שמעתי צרחות עורבים מגן סמוך, והצצתי החוצה – שם הופעתי לראות 4-3 עורבים על עמודי התאורה, ערים ונמרצים כאילו השעה היא שלוש בצהרים. העורבים ליוו תן עסוק שעבר בגן המשחקים הסמוך, וכשהתן הסתלק התפזרו העורבים להמשיך בשנתם. בשבועות הבאים הסתבר שאם רוצים לראות תן בעיר, לא צריך אלא להקשיב לעורבים. בסך הכול רשמתי 7 מקרים של תצפית בתן בליווי אזעקת עורב, ורק במקרה אחד איתרתי שני תנים בלב העיר ללא עזרת עורב.

ב-18.5.2021 ב-03:45 רשמתי אזעקת עורבים הממחישה את הקשר העקיף שבין האזעקה הלילית למנהגי הטיפול בזבל של תושבי יבנה. באותו לילה השתהו שני תנים בלב העיר במשך חצי שעה לפחות. קרוב לוודאי שהם הכירו את האזור היטב; הם כיוונו את דרכם ממרחק הן לפחי הזבל הן למעבר החציה (קטע כביש שאינו מגודר). אחד התנים ניגש לפח הזבל של בניין מסוים, ובהיעדר כל פריט מחוץ לפח, התן הסתפק בסקירה קצרצרה והמשיך בדרכו. לעומת זאת, ליד פח אחר התעצלו תושבים לזרוק את שקיות הזבל לתוך הפח הסגור, ושם התעכבו התנים לבדיקה ממושכת. לא ברור לי אם הם מצאו משהו טוב לאכול, אך בדיקת השקיות היסודית עיכבה את התנים בסביבה והביאה אותם לשמור על קשר ביניהם בקולי קולות. אילו עברו בסביבה סתם כך בדרך ממקום אחד למקום אחר, קרוב לוודאי שהתנים לא היו מייללים ולא היו סופגים אזהרת עורבים, ולכן גם איש לא היה מבחין בתנים שעברו ליד ביתו.

בשנה שעברה איתרתי את המקרה האחרון של התגודדות עורבים על תנים ב-29 ביולי – רמז סביר לכך שהעורבים טורחים לקום באמצע הלילה ולגרש תנים רק כשגוזלים או פרחונים נמצאים בשטח. הרמז הזה התחזק אתמול (30.3.2022) לפנות בוקר, כשעורב השכים קום ב-04:30 כדי לצרוח על תן שעבר בלב העיר. זוהי אזעקת העורב הראשונה ששמעתי בעונת הקינון הזו – במרחק כ-40 מ' מקן בדגירה.

כדאי להזכיר כאן שקיני העורבים באזור המגורים שלי בנויים בגובה כ-7 מ' לפחות (ובדרך-כלל יותר), על הסתעפויות ענפים שאינן נגישות לתנים אפילו בחלומותיהם האקרובטיים ביותר. למרות זאת, משהו בטורפנות התנית מעורר עורבים מרבצם כמו שרק קול פיצוץ לילי עושה לפעמים. באזור הקינון של העורבים עוברים בלילות כלבים רבים, חלקם מתרוצצים חופשיים, אך אף עורב אינו עוקב אחריהם מעמודי התאורה ואינו צורח עליהם. אלמלא התנים, אפשר לחשוב שהעורבים ישנים כל הלילה. אך מסתבר שהעורבים ערים, ערניים – ומגיבים בקול רק לטורף שנראה מסוכן בעיניהם.

מתוך תוכנית חיות איתנו, מטח
מתוך תוכנית חיות איתנו, מטח
תן חוצה כביש במעבר חציה בסביבות ארבע לפנות בוקר, יבנה, 18.5.2021 (צילום: אריאל צבל)
תן חוצה כביש במעבר חציה בסביבות ארבע לפנות בוקר, יבנה, 18.5.2021 (צילום: אריאל צבל)

פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 31.3.2022.

Share