חרטומיות וביצניות: אם תרצו אין זה מדבר בטון

היום ביקרו מול חלוני שתי חרטומיות הביצות. הן עפו ב-16:02 בגובה 100-50 מטרים מעל מרכז העיר, עשו כמה סיבובים באוויר, ובדרך נקלטו בצילום סמלי עמום אחד עם בניין עירוני. ברור שמישהו או משהו הטריד אותן מרבצן אי-שם, והן התגלגלו לסביבה בלתי סבירה בעליל כדי לחפש בה מקום חלופי לנחיתה. מעופן הנמוך מרמז שהן המריאו מגוף מים עם גדה בוצית וצמחייה, בסביבה הקרובה; זהו בית הגידול היחיד שהן חיות בו.

בעבר היה ביבנה אוצר גדול כזה – הנחל, אך עבודות שיפוץ אגרסיביות חיסלו את רוב רובו של האוצר. העילה לשיפוץ היא בעיית ההצפות. אין ספק שמדובר בשיקול תכנוני חשוב, אך הצפות אינן מחייבות להפוך נחל חי לתעלת בטון, וזה בדיוק מה שקרה. חלק מהנחל נקבר במנהרה, וחלקו האחר הומר באוטוסטרדת בטון עם שוליים מדשא. ההרס ממשיך לאחרונה גם בשטח העובר "פיתוח" בחלקו הגבוה יותר של הנחל: ליד נאות שמיר הושמדה גדת הנחל לטובת יריעות דשא מושקות. צמחיית הנחל הקיימת כיום במקום אמנם עלובה מאוד, אך אפילו מעט הבוץ והעשבייה שם תומכים בחיים הרבה יותר מהבטון-דשא שבמורד הנחל: בסיורי אתמול ליד נאות שמיר התרוממו מהגדה חרטומית הביצות וביצנית שחורת-כנף – שלא יכלו למצוא מקום לשיחור מזון ולמנוחה בשטח החשוף לחלוטין של הנחל בנאות רבין.

הרבה נכתב על הבזבוז המשווע שבהזרמת מי גשמים לים. אך בעיה חמורה לא פחות היא חיסול בתי הגידול הלחים, וחיסול אפשרויות המחיה של דיירי בתי הגידול האלה. פשרה סבירה היא טיפוח צמחיית גדה טבעית במקומות שממילא מתנקזים בהם מים רבים, כמו נחל יבנה. לא רק מתקני סחרור יקרים (אמבטיות בטון שבתוכן קומץ שתילים עצובים) אלא צמחיית גדה סבוכה במקומה הראוי, על הגדה. ואולם נראה שבעיר הזו אפילו דשא נחשב לטבע פראי ומסוכן – עד כדי כך שכיכרות שלמות נעטפו בחיקוי דשא מפלסטיק. העדפה של קנה, סוף וגומא על פני דשא (אמיתי…) מחייבת מהפכה של ממש.

חרטומיות הביצות בשמי מרכז יבנה, 8.12.2020. (צילום: אריאל צבל)
חרטומיות הביצות בשמי מרכז יבנה, 8.12.2020.
ביצנית שחורת-כנף בקטע נחל יבנה שלא עבר "פיתוח", 7.12.2020. (צילום: אריאל צבל)
ביצנית שחורת-כנף בקטע נחל יבנה שלא עבר "פיתוח", 7.12.2020.
"פיתוח" הרסני של גדת נחל יבנה בנאות שמיר, 7.12.2020. (צילום: אריאל צבל)
"פיתוח" הרסני של גדת נחל יבנה בנאות שמיר, 7.12.2020.

פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 8.12.2020.

Share