כמה יונים יש ביבנה? ניסיון ראשון


יוני בית נמנות עם בעלי-החוליות המשגשגים ביותר באקולוגיה הנגועה בבני-אדם, ומספרן גדול עד כדי כך שאם מבקשים להכיר את המין הזה אפשר להסתמך על מדגם ענק. אף-על-פי-כן רק קומץ מומחי יונים יודע עליהן משהו, והמחקר על יונים אף מוכתם בכוונות זדון נגדן. בקרב הציבור הרחב יותר, "חובבי טבע" מתעלמים מיונים כאילו מדובר בחיות מחמד, ו"חובבי חיות מחמד" מתעלמים מהן כאילו מדובר בעופות בר. גם אני נאבק בעצמי כדי לתעד אותן ומתרץ את הזנחת הנושא בטענה שבאזורי התצפית שלי מספר היונים גדול יותר ממספר כל הציפורים האחרות יחד, ולכן אם אתרכז ביונים לא אוכל להקדיש זמן לשום ציפור אחרת. הפסקת החשמל הממושכת ב-12 בינואר 2021 הגלתה אותי מהמחשב אל החלון בשעה מוקדמת, וסיפקה הזדמנות פז להתרכז סוף כל סוף ביונים. בחרתי לבצע משימת היכרות ראשונית – ספירת יוני יבנה.

דרך אחת לספור יונים היא להתמקד בלהקות החוזרות לעיר מפעילות יומן. היונים יוצאות מדי בוקר לפעילות מדרום לעיר, והן שבות בהדרגה בהמשך היום (במרכז העיר כמעט שלא נראות יונים העפות בהחלטיות לכיוונים אחרים). אמנם ספירה כזו מניבה תוצאות חלקיות בלבד: פתחתי את התצפית בשעה 15:00, ואין לי מושג כמה יונים עברו קודם לכן; צפיתי רק ביונים הנכנסות לעיר מדרום, כלומר לא יכולתי לראות יונים הנכנסות לצפון העיר מכיוון צפון, אם יש כאלה; ואם יונים רבות לא עזבו בבוקר את שטח העיר, מובן מאליו שלא יכולתי לראותן שבות. אם כן, במגבלות שלעיל, אלה הן תוצאות ספירת היונים שעפו לכיוון צפון-צפון-מזרח בקירוב בין השעות 16:55-15:00:

185 יונים עברו מעל דרום יבנה, ויעדן המשוער הוא מרכז וצפון העיר (אמנם איני יודע אם יש יונים הממשיכות בדרכן צפונה אל מחוץ ליבנה).

192 יונים עברו ממערב לדרום העיר, ויעדן המשוער הוא נווה אילן ואזור התעשייה (ייתכן גם שהן ממשיכות מעבר ליבנה).

אם מניחים ששתי הקבוצות האלה נחתו בעיר, אז מדובר ב-377 יונים. כל-כך מעט? הייתי בטוח שהמספר גדול פי חמישה ויותר! מזג-האוויר אתמול היה נוח מאוד, ואין סיבה להניח שהיונים חזרו לישון מוקדם במיוחד לפני תחילת התצפית. אמנם עדיין ייתכן שהן שבות העירה במשך כל היום וזוהי הסיבה למספרן הנמוך אחרי 15:00.

דרך אחרת לספור את האוכלוסייה היא לחפש את היונים העומדות על גגות ובקומות העליונות. אמנם רבות מהן עלולות לעמוד במקומות המוסתרים מעיניו של צופה יחיד; כשעובר נץ וגורם ליונים להתרומם מעל הבניינים אפשר להיווכח שמספרן בסביבה גדול יותר מזה שרואים בעת רגיעה. בהערכה כמעט שרירותית, אפשר לקבוע שמספר היונים על הגגות כפול בערך מזה שתראה מנקודת תצפית יחידה בעת שהיונים מרוכזות בנקודות הבולטות ביותר על הגגות.

אתמול ספרתי בקפידה את היונים שעל גגות דרום העיר (שרובן ככולן אינן נכללות בספירה שלעיל) והגעתי למספר 253. לפי ההערכה הזו ועל בסיס חישוב גס של שטח הסריקה שלי (כ-1/5 משטח העיר), מספר היונים ביבנה הוא כ-2500, נוסף על כ-400 היונים ששבו מדרום.

אם כן, צפיפות היונים לקמ"ר ביבנה (בשטח הבנוי והמאוכלס בבני-אדם וביונים) היא 441 יונים בלבד. ביומסה עירונית של 887 ק"ג, כלומר כ-1/4000 מהביומסה האנושית בעיר. מי היה מאמין שהקיום היוני קל ודליל עד כדי כך! אני עדיין חושד שיש ביבנה יונים רבות יותר, אך אין בידי נתוני ספירה רציפה ומדויקת מלבד נתוני אתמול.

דרך אגב, יבנאים מביני עניין המבטלים את הספירה שלי בטענה שאפשר לראות בעיר להקות ענק בתעופתן מלינה/ללינה מתייחסים ליונים הלנות ככל הנראה ברחובות ואינן נכנסות ליבנה בשום שלב ביממה. גם אתמול המסלול המזרחי הזה היה פעיל, ובמקביל לספירה הצנועה והמדויקת של היונים הנכנסות ליבנה, הגעתי בספירה גסה יותר (בעשרות) ל-2941 יונים שעברו ממזרח לעיר. גם זוהי תוצאה הרבה יותר נמוכה מכפי שציפיתי.

יונים על גג בלב יבנה, 13.1.2021 (צילום: אריאל צבל).

פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 13.1.2021.

Share