לינת הקורמורנים, ארבע עונות תצפית מיבנה

כל חלון גבוה הפונה לצפון-מזרח ביבנה הוא נקודת תצפית טובה על הקורמורנים המתכנסים ללינה בשפך נחל שורק. רוב הקורמורנים פעילים ביום באתרים שאיני מכיר הרחק מדרום-מזרח לאזור יבנה, ואחר-הצהריים הם עוברים מצפון לעיר בדרכם לאתר הלינה הוותיק. להקות אחדות עשויות לעבור קרוב יותר ליבנה, לפעמים אף מעל דרום העיר או ממערב לה. קל להחמיץ להקות כאלה מנקודת תצפית הממוקדת באוכלוסייה העיקרית, ובכל מקרה התצפית מיבנה לצפון-מזרח אינה מאפשרת לאתר קורמורנים המגיעים ללינה מכיוון צפון או מכיוון הים, או אפילו במישרין ממזרח או מדרום – אם אומנם יש כאלה. תצפית בקורמורנים ביבנה אינה מספקת אפוא תמונה כוללת של האוכלוסייה המגיעה לאתר הלינה. עם זאת, רוב האוכלוסייה המגיעה ללינה עוברת קרוב ליבנה, ולספירה חוזרת מנקודה אחת יש חשיבות בפני עצמה.

השנה (2023) קורמורנים אחדים הקדימו מאוד והופיעו כבר ב-16 באוגוסט. לכבוד פתיחת העונה החדשה מוצג סיכום של תצפיותיי בארבע העונות הקודמות, על בסיס עשרות ספירות קפדניות שערכתי מדי עונה (בקובץ וורד הכולל מספרים מדויקים). המספרים אמורים לדבר בעד עצמם, והשורה התחתונה היא תנודות גדולות בין עונה לעונה:

בחורף 2020-2019 עברו כמה עשרות קורמורנים לכל היותר, בין סוף נובמבר לאמצע ינואר;

בחורף 2021-2020 עלה המספר לכמה מאות ועד קרוב לאלף בין סוף נובמבר לאמצע ינואר, ובודדים נראו בין אמצע אוקטובר לאמצע מרץ;

בחורף 2022-2021 ירד מספר הקורמורנים לכמחצית לעומת העונה הקודמת בין אמצע נובמבר לאמצע ינואר, והעונה נמתחה בין סוף אוקטובר ועד תחילת אפריל;

ובחורף 2023-2022 זינק המספר עד למעלה מאלפיים בין אמצע דצמבר לאמצע פברואר – מאות ויותר בין תחילת נובמבר לתחילת מרץ, בעונה שהחלה בגמגום בסוף ספטמבר והסתיימה אחרי אמצע מרץ.

ציינתי שהספירה שלי קפדנית. כוונתי היא שעשיתי מאמץ גדול לספור את הקורמורנים אחד-אחד (ובמידת האפשר לספור כל להקה יותר מפעם אחת לביקורת, וכן לרשום אותה מייד בנפרד). כל מי שניסה ברצינות לספור קורמורנים יודע שספירה מדויקת אינה אפשרית, כי הקורמורנים עוברים בצפיפות רבה ומשנים את מקומם ללא הפסק, ולעיתים קרובות הלהקה נפרשת בשורה ארוכה ואחידה ללא נקודות ציון בולטות. לכן אין אפשרות להימנע מטעויות קטנות במספרים קטנים, וכשהלהקות גדולות אין מנוס מספירת עשרות (כלומר הערכה נקודתית: עשר, עשרים, שלושים…). אם כן, בימים של מספרי שיא נאלצתי בדרך-כלל לספור מאות קורמורנים בספירת עשרות, אך השתדלתי לעשות זאת בדייקנות מרבית, וחלק מהאוכלוסייה עדיין נספר אחד-אחד.


פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 4.9.2023.

Share