עטלפון לבן-שוליים: בדרך לעבודה

3 בדצמבר 2020: היום בין השעות 17:06-16:57, כלומר 20 דקות ומעלה אחרי השקיעה, ראיתי ארבעה עטלפונים לבני-שוליים יוצאים לפעילות ציד החרקים הלילית שלהם ממערב ליבנה. זה איננו מספר שיא של עטלפונים היוצאים לפעילות לילית באזור, אך זהו בהחלט מספר נכבד (מספר השיא שראיתי בפעילות דומה ביבנה הוא 7, ב-20.12.2019).

במשך השנים היכרתי עטלפונים לבני-שוליים כחיזיון המופיע בדמדומים משום-מקום. הם צצים פתאום באוויר בשטח טבעי ולפעמים גם בתוך העיר, יצורים קטנים במעוף מסתחרר ורוטט, מסתובבים במעגלים או נעים הלוך וחזור באזור הנמצא כולו בטווח הראייה שלך. כך, בקטע של נחל יבנה הזורם(?!) בתוך העיר ראיתי בכמה תצפיות ליליות בעונות שונות עטלפונים יחידים או קבוצות קטנות, עסוקים בהדברת ברחשים ומגבילים את עצמם תמיד למרחב אווירי מצומצם מאוד. העטלפונים האלה עופפו בגובה ראשי, דגדגו לעתים את פני הקרקע ואת פני הנחל, ורק לעתים רחוקות הגביהו מעט מעל פנסי הרחוב. בתצפית השיא, 22.9.2020, ראיתי כך שמונה עטלפונים המפוזרים לאורך 900 מטרים של נחל המוקף במדשאה.

מעוף הדמדומים שצפיתי בו היום הוא סיפור אחר. לא מדובר בסצנת ציד מתמשכת אלא באירוע רגעי וממוקד של תנועה ממקום הלינה לאזור הפעילות הלילי. העטלפון מתגלה לעין במשך זמן קצרצר אחרי שכבר עבר אותי, על רקע השמיים שעדיין לא התכהו כליל במערב. כל העטלפונים שראיתי בלב יבנה עברו בגובה 40 מטרים בערך, כלומר הרבה יותר גבוה מגובה הציד. גובה התעופה גם עשוי להעיד שהם לא יצאו לדרכם מבניינים קרובים אלא מאתר לינה הנמצא אי-שם בשוליים המזרחיים של העיר.

כשגרתי בשטח עירוני ברמת-גן ראיתי תופעה דומה בשנים 2017 ו-2018, באותה תקופה של סתיו וראשית החורף: שני עטלפונים עברו מדי יום בדייקנות בדרכם לעבודת לילם, אך הם עפו בגובה 20-12 מטרים בלבד, כאילו טרם הגביהו מעל חרך הלינה שלהם וכאילו גם אין להם יעד רחוק. ביבנה, לעומת זאת, העטלפונים עולים גבוה. מובן מאליו שאיני יכול לעקוב אחריהם למרחק העולה על כמה מאות מטרים במסלול הזה, אך חיבור בין תצפיות שונות ומילוי פערים פרוע מביא למסקנה שהם עוברים לכל הפחות 1,300 מטרים בין מקום הלינה לאזור הציד.

מדובר בדרך ארוכה ומסוכנת. ב-28.1.2020 ראיתי עטלפון שהקדים במקצת לצאת לדרך ועף מערבה בגובה 40 מטרים. המשקפת קלטה בז מצוי המגיח מאחוריו וסוגר עליו במהירות, וכשהבז הגיע עד פחות ממטר אחד ממטרתו, העטלפון שמט את עצמו בהתחמקות, ובחצי הדקה הבאה עלה עד 70 מטרים והתחמק בעור שיניו משתי התקפות נוספות. למזלו הרב, בזים מצויים אינם מומחים להתקפות אוויר-אוויר. לאור המקרה ההוא, זוהי עצתי לעטלפונים לבני-השוליים הקוראים את הדף הזה: האור והגובה הם האויב שלכם; תתאפקו קצת, חכו עוד חמש דקות ביציאה!


פורסם במקור: חיות בר יבנה (דף פייסבוק), 3.12.2020.

Share