דף "החברה הרב-מינית" עובר רענון!

דף "החברה הרב-מינית" עובר רענון! נמשיך לעדכן על קורסים, הרצאות וכנסים רלוונטיים, אבל אלה הם אירועים נדירים, ובינתיים נותרים מיטב הטקסטים בתחום הביקורת החייתית הרחק מעיניהם של רוב המתעניינים. לכן נפרסם כאן ציטוטים מתוך מקורות שיש בהם עניין עיוני, בתוספת הפניה למקורות.

ב-6.7.2001 הופץ הגיליון הראשון של "זכויות בעלי-חיים השבוע," השבועון האלקטרוני שהזין את מאגר המידע הגדול ביותר בעברית על יחסי אדם-חיה, אתר אנונימוס. חלק משמעותי מגיליונות השבועון ומהחומרים שפורסמו בו אינו מתגלה לגולש האקראי באתר.

בגיליון הראשון מופיעה הזמנה להרצאתו של אריאל צבל במרתף ברח' דיזנגוף בת"א, בנושא "ביות ושליטה גנטית," במסגרת הקורס "המעמד המדוכא ביותר: ביקורת ניצולם המתועש של בעלי-חיים." ההזמנה כוללת ציטוטים על ברירה מלאכותית מתוך כתבי-עת חקלאיים שאסף חגי כהן, וביניהם קטע ממאמרו של אביגדור כהנר, "הקשר בין קצב הגדילה הפוטנציאלי של פטמים לרגישותם לעקות" (משק העופות – בטאון ארגון מגדלי העופות, אפריל 1988, עמ' 17):

"יחד עם ההתקדמות הגנטית בקצב הגדילה ותפוקת הבשר, הנחשבים כיעדים המרכזיים בטיפוח פטמים [תרנגולים ותרנגולות המנוצלים בתעשיית הבשר], חלה גם עליה משמעותית בשיעור התמותה של פטמים. זאת, כנראה, כתוצאה מהעלייה ברגישותם לגורמי מחלות ידועים, אך גם ממחלות חדשות שלא היו ידועות עד לפני מספר שנים או שלא היוו בעיה משמעותית. מדובר במחלות כמו: מיימת, כשילת רגליים, תופעת 'המוות הפתאומי' ואחרות.
"תופעות חדשות אלו מהוות בעיה כלכלית חמורה. שיעור התמותה ממיימת יכול להגיע ל-40% בתנאים מסוימים. אחוזי הפסילה של עופות עם בעיות שלד עולים בהתמדה והדיכוי בגדילה מרבית של מסת שרירים, מבלי לטפחח במקביל לשיפור ספציפי במערכות הפנימיות החיוניות, כגון: חוזק השלד, כושר המערכת החיסונית ומערכת לב-ריאה, גרם כנראה לעליה ברגישותם של הפטמים לכל סטייה בתנאי הגידול מהמצב האופטימלי."

מקור: זכויות בעלי-חיים השבוע 1, 6.7.2001? https://anonymous.org.il/wm/wm1.doc
צילום: אנונימוס, לול פטמים בשפיה, מאי 2010 https://www.facebook.com/media/set/?set=a.126979897316821.23490.126099790738165&type=3

(פורסם במקור: החברה הרב-מינית: אנשים, חיות אחרות ומה שביניהם (דף פייסבוק), 8.11.2015)

Share

כתיבת תגובה